Käsin kosketeltavaa jouluiloa – joulukorttitempaus ilahduttaa nuorta ja vanhaa

Teksti: Tytti Svetloff, Turun YK-Yhdistyksen puheenjohtaja
Kuvat ja idea: Venla, Turun YK-Yhdistyksen viestintävastaava

Kuva: Osa Educariumin ständillä piipahtaneista hyväntekijöistä.

Joulu on monille ilon ja juhlan aikaa, mutta sillä on usein kääntöpuolensa: lahjaostosten ja veronpalautushuuman keskellä unohdamme helposti, mikä on oikeasti tärkeää. Jossain kadunkulmassa saattaa vilahtaa Pelastusarmeijan joulupatakeräys tai netissä mainos aineettomista joululahjoista. Emme katso ympärillemme, vaan jatkamme kohti seuraavaa kiirettä.

Mitä ympärillä sitten olisi? Mikä on se asia, mitä emme näe?

Ihmiset. Vanhukset, lapset, nuoret, aikuiset. Turun YK-Yhdistys järjesti marraskuussa joulukorttitempauksen, jossa kerättiin Turun yliopiston ja Åbo Akademin tiloissa kirjoituksia joulukortteihin, jotka toimitimme Kerttulin vanhainkodin ja Parkinmäen palvelutalon asukkaille. Kortteja nuorilta vanhuksille, kirjoituksia ihmiseltä ihmiselle.

Kuvat: molempina päivinä ständeillä suuri määrä innokkaita joulukortin kirjoittajia. Halu auttaa oli monelle tärkeää ja motivoi saapumaan paikalle.

Tapahtuma onnistui yli odotusten, ja on ollut suuri ilo olla mukana järjestämässä tapahtumaa jo toista vuotta. Henkilökohtaisesti tämä tapahtuma on startannut molempina vuosina oman joulunaikani: opiskelijoiden kirjoitusinto on liikuttanut lähes yhtä paljon kuin kortteja saavien vanhusten ilo. Niin pieni ja vähän aikaa vaativa teko, mutta silti niin sydäntä lämmittävä.

Joulukorttien keräämisen jälkeen Turun YK-Yhdistyksen tontut vierailivat Kerttulin vanhainkodissa ja Parkinmäen palvelutalossa. Jaoimme jokaiselle asukkaalle oman joulukortin ja -piparin sekä lauloimme yhdessä joululauluja. Kerttulin vanhainkodissa joulun hittibiisiksi osoittautui Jouluyö, juhlayö. Kyseinen kappale herätti pientä huvittuneisuutta niin Turun YK-Yhdistyksen tonttuissa kuin vanhainkodin asukkaissa, sillä kappaleen sävel on todella matala eivätkä tontut olleet ehtineet avamaan ääntään ennen vierailua. Muutaman laulukerran jälkeen tonttukuoromme löysi lopulta oikean sävelmän kappaleeseen. Pääsimme jopa osallistumaan yhden osaston joulujuhlaan!

Kaikilla oli vierailun ajan hymy huulilla eikä ilolta ja naurulta voinut välttyä. Oli ihanaa nähdä, miten niin pieni teko kuin joulukortin saaminen, toi suurta piristystä vanhainkodin asukkaille. Saimme paljon kiitosta joululauluista ja -korteista.  Eräs asukas totesi, että meidän korttimme oli hänen ensimmäinen joulukorttinsa tänä vuonna. Kerttulin vanhainkodin viriketoiminnanohjaaja kertoi meille, että Joulukorttitempauksen kaltaiset tapahtumat ovat merkityksellisiä vanhainkodin asukkaille, mutta valitettavasti suurin osa hyväntekeväisyystempauksista ajoittuu joulukuulle. Kysyntää olisi tasaisesti ympäri vuoden.

Kuvat: Jokaisella osastolla laulettiin 2–3 joululaulua yhteislauluna vanhainkodin asukkaiden sekä henkilökunnan kanssa. Lisäksi jokaiselle asukkaalle jaettiin henkilökohtaisesti joulupipari sekä joulukortti.

Agenda 2030:n tavoitteena on saavuttaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä maailma, jossa ihmiset voivat hyvin ja hyvinvointi siirtyy sukupolvelta toiselle. Tämä tapahtuma totisesti tukee tätä: nuoren kirjoittama kortti voi olla jonkun vanhuksen ainut henkilökohtainen joulutervehdys. Joulukorttitempaus tukee ruohonjuuritasolla kestävää kehitystä kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ei jätetä jatkossakaan ketään yksin.

Viesti tuntemattomalta voi piristää parhaimmillaan yhtä paljon kuin viesti vanhalta ystävältä. Kenelle sinä haluaisit lähettää joulutervehdyksen, tai kysyä kuulumisia? Paperikorttien varalta kannattaa tarkistaa joulupostin päivämäärät: https://www.posti.fi/joulu/

Suuri kiitos Turun Osuuskaupalle, joka lahjoitti kortit ja joulupiparit vanhainkodin ja palvelutalon asukkaille! Lisäksi keräykseen osallistui muutama yksityishenkilö, jotka olivat innostuneet tempauksesta niin paljon, että he halusivat kerätä joulukortteja omasta lähipiiristään. Kiitos siis jokaiselle kortin kirjoittajille! Ilman teitä emme olisi saaneet yli 300 korttia. ♥

Kuva: Turun Osuuskauppa ja Myllyn Prisma lahjoittivat 300 joulukorttia sekä 300 joulupiparia Joulukorttitempausta varten.

Ei unohdeta joulukiireissä sitä mikä on oikeasti tärkeää, eli toisia ihmisiä.

Sydämellistä joulua toivottaen,
Tytti-tonttu Svetloff