Muusan toimintaan kuuluu lukupiiri, joka kokoontuu kerran kuussa keskustelemaan yhdessä valitusta kirjasta. Luettavat kirjat voivat olla esimerkiksi jonkun osallistujan kandi- tai gradukirjoja tai muuten vain mielenkiintoisia. Tänä keväänä luemme uutta kotimaista kirjallisuutta: seuraavien kuukausien lukulistalta löytyvät Katja Ketun Yöperhonen (2015), Laura Lindstedtin Oneiron (2015) ja Tiina Raevaaran Hukkajoki (2012). Tänään illalla kokoonnumme keskustelemaan Sofi Oksasen Normasta (2015). Mukaan voi tulla aina silloin kun haluaa, yhteen tapaamiseen osallistuminen ei velvoita osallistumaan muihin.

Lukupiirin tarkoituksena on pitää yllä kirjallisuuskeskustelua kotimaisen kirjallisuuden opiskelijoiden keskuudessa. Uutena lukupiirivastaavana toivoisin piirin olevan matalan kynnyksen tapahtuma, johon eri vaiheissa olevat opiskelijat uskaltavat osallistua. Opiskelijoiden omassa lukupiirissä ei tarvitse miettiä arvosanoja, joten keskustelu on rennompaa kuin kursseilla. Lukupiiri on hyvä paikka harjoitella keskustelemista kirjallisuudesta. Aiempien tapaamisten perusteella voin sanoa, että keskustelu on ollut korkeatasoista ja ajatuksia herättävää!

Kaunokirjallisuuteen keskittyvän piirin lisäksi olemme valmistelleet teorialukupiiriä. Aiomme lukea Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden tutkijoiden artikkeleita, jotta pysyisimme paremmin perillä siitä, millaista tutkimusta omassa oppiaineessamme tehdään. Teoriapiirin yksityiskohdista sovitaan vielä, ja siitä ilmoitetaan lisää sitten, kun käytännöt ovat selvillä.

Lukupiirivastaavana toivotan kaikki Muusat tervetulleiksi lukupiiriin ja myöhemmin keväällä teoriapiiriin!

Katri Aholainen