Uusi vuosi, uudet tuulet – Kommodorin lokikirjasta

Vuosi 2010 oli Akateemiselle purjehdusseuralle erittäin menestyksekäs. Sen jäsenmäärä kasvoi merkittävästi ja tapahtumat olivat onnistuneita. Talvikaudella järjestetyt iltamat, vuosijuhlat ja ekskursiot keräsivät mukavasti osallistujia hyisestä ilmasta huolimatta. Kauden ensimmäinen purjehdus, vapun päivän siirtopurjehdus Raumalta Naantaliin, oli myös erittäin viileä. Ympärillä siintävä meri ei hellinyt Fenixin ja Farbror Blån miehistöjä, vesi oli juuri ja juuri plussan puolella.

Jos alkukausi oli kylmä, oli kesä sitäkin lämpimämpi. Vain ani harvoin myrskyisät pilvet osuivat tiellemme. Erityisen lämmöllä muistelen Akateemisen purjehdusseuran eskaaderia, johon osallistui ennätysmäärä uusi ja vanhoja seuran jäseniä. Seuran veneet kynsivät pitkin saaristomerta urakalla ja vain satunnaisesti ne jäivät viikonlopuksi laituriin. Setä sinisen ja Adalian kapteeneita kiitän siitä, että he monesti ottivat mukaansa uusia gasteja ja pitkämielisesti kuuntelivat jugmannien hörinöitä.

Syksyn koittaessa ja opiskelujen alkaessa seura osallistui RSGT-messuille, jonka jälkeen iltapäiväpurjehduksilla kävi lukuisia seuraan kuulumattomia tutustumassa lajin saloihin. Osa heistä värväytyi purjehtijoiksi tuosta pisteestä, osa jäi odottelemaan vielä tulevan kesän tuulia. Tärkeintä kuitenkin on, että saimme levitettyä purjehduksen ilosanomaa nuorille opiskelijoille.

Purjehduskauden päättäjäiset osaltaan onnistuivat erityisen hyvin. Kiitos siitä kuuluu seuran hallitukselle ja koko jäsenistölle. Tunnelma oli katossa vaikka pitkä odotus Itämeren aukeamiseksi jäästä oli juuri alkamassa.

Talvikaudella 2011 ja tulevana purjehduskautena ei kuitenkaan tarvitse jäädä toimettomaksi, vaikka kausi 2010 oli mahtava. Purjehdusseura voi aina parantaa toimintaansa ja kehittää sitä edelleen. Uudet jäsenet ja ideat ovat aina tervetulleita!

Vuoden ensimmäinen tapahtuma on vuosijuhla, joka järjestetään Panimoravintola Koulussa. Heti vuosijuhlan perään lähdemme sankoin joukoin Vene 2011-messuille Helsinkiin ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa molemmat tapahtumat ovat ikimuistoisia. Luvassa on myös meriaiheinen tietovisa ja purjehdusmuisteloita.

Tuuliurheilun saralla hallitus on pohtinut toiminnan laajentamista leijaurheilun pariin ja suunnitteilla onkin Kite-jaoksen perustaminen sekä harjoitusleijojen hankkiminen, jotta yhä uudet henkilöt voivat heittäytyä tuulen vietäviksi myös talvella.

Nähtäväksi jää, milloin jäät lähtevät Itämerestä, mutta hartaana toiveena on, että purret kyntävät merta taas vapunpäivänä ja aloittavat näin tulevan purjehduskauden 2011. Suunnitelmia on paljon ja saa nähdä mitkä niistä toteutuvat, toivottavasti mahdollisimman moni idea päätyy toteutuksen asteelle. Jokainen on tervetullut toteuttamaan niitä.

Akateemisen purjehdusseuran Kommodori

Lauri Kaira