Oopiumia rahtilaivassa – Cabin Boy neuvostoliittolaisen merirosvoelokuvan äärellä

Akateemisen purjehdusseuran äänenkantaja, nettilehti Sumutorvi, on osoittautunut kolmen kuukauden olemassaolonsa aikana varsinaiseksi menestystarinaksi: lehdessä on julkaistu säännöllisesti niin akateemiset kriteerit täyttäviä uraauurtavia tieteellisiä artikkeleita kuin myös viihteellisiäkin juttuja. Pyrimme tarjoamaan jokaiselle jotakin – olit sitten kommodori, perämies tai cabin boy. Akateemisen purjehdusseuran legendaarisena mottona on ollut: ”Meren pohjaan ei saa jäädä makaamaan, vaan on pyrittävä ylös.” Lausahdus ei saa jäädä pelkäksi sanahelinäksi. Seuraavaksi Sumutorvi siirtyy uudelle aikakaudelle, kun Cabin Boy tarkastelee neuvostoliittolaista merirosvoelokuvaa. Kyseessä on Sumutorven ensimmäinen merellisiä elokuvia käsittelevä artikkeli. Minä lupaan, että se ei ole viimeinen, sillä merellisiä elokuvia riittää.

Viime viikon maanantaina, tarkemmin ottaen 7.3.2011, turkulaisia elokuvaharrastajia hemmoteltiin viimeisen päälle, kun KAVA:n, pitkän kaavan mukaan Kansallinen audiovisuaalinen arkiston, esityssarja tarjosi loskakelien piristeeksi ihka oikeaa neuvostoliittolaista merirosvoelokuvaa. Tarjolla oli Boris Durovin ohjaama neuvostotoiminnan klassikko Piraty XX veka vuodelta 1980, joka tunnetaan meillä Suomessa paremmin nimellä Huumekaapparit tai aikoinaan videolevitykseen päätyneellä nimellä 20. vuosisadan merirosvot. Kyseessä on kenties ainoa Suomen sensuurin lyhentämä neuvostoelokuva, mutta nyt se oli vihdoinkin mahdollista nähdä täysin leikkaamattomana. Paikalle oli raahauduttava vaikka väkisin, sillä allekirjoittanut ei ollut nähnyt aikaisemmin ainuttakaan merirosvoelokuvaa entisen itäblokin alueelta.

Elämä entisessä Neuvostoliitossa ei ollut pelkkää jonottamista. Yhteiskuntaan oli pesiytynyt rikollisia aineksia. Näin meille kertoo Piraty XX veka, jota väitettiin aikoinaan tosipohjaiseksi elokuvaksi. Neuvostoliittolaisen kasaritoiminnan klassikko keräsi ensi-iltavuotenaan miltei 100 miljoonaa katsojaa. Tämä tarkoitti, että elokuvan kävi katsomassa joka kolmas Neuvostoliiton kansalainen. Suurta kävijämäärää saattoi selittää se, ettei Made in USA –toimintaleffoilla ollut asiaa Neuvostoliiton valkokankaille.

Tosikko huomauttaisi, ettei Akateemisen purjehdusseuran äänitorvi saisi kirjoittaa muista kuin purjeveneisiin liittyvistä elokuvista. Nimittäin tämän elokuvan päähenkilöt ovat oopiumlastissa matkaava uljas vanhan koulukunnan neuvostorahtilaiva Nezhin sekä hurjien merirosvojen ohjastama risteilyalus Mercury. Tuliaseiden ja itämaisten taistelulajien kyllästämän merirosvoseikkailun juoni on ytimekäs: merirosvot kaappaavat lääketeollisuuden käyttöön tarkoitetun oopiumlastin; alkaa armoton eloonjäämiskamppailu, jossa vastakkain ovat verenhimoiset merirosvot ja urheat isänmaalliset neuvostomerimiehet sekä rahtilaiva Nezhin ja risteilyalus Mercury.

Elokuvan räjähdykset eivät kieltämättä yllä Hollywood-toiminnan tasolle, mutta kaiken kaikkiaan merirosvosaagan visuaalinen puoli on näyttävä. Parasta antia ovat hidastetut taistelukohtaukset rahtilaivan kannella – eikä mikään ihme, sillä seikkailun pääosissa nähdään aitoja taistelulajien neuvostomestareita. Elokuvaa voi surutta suositella kaikille toimintaelokuvien ystäville. Piraty XX veka todistaa viimeistään, ettei hyvä toimintaelokuva ollut vain lännen yksinoikeus. Kyseessä on kuitenkin vain yksittäistapaus. Neuvostoliitto saattoi peitota läntiset kilpakumppanit yksinkertaisten tavaroiden ja raaka-aineiden tuotantomäärillä,  mutta räjähtävien toimintaelokuvien lukumäärissä imperiumi koki tappion.

Lähteet:

KAVA:n näytöksessä jaettu Lauri Lehtisen kirjoittama elokuvan taustoja kartoittava moniste.

Wikipedia: Pirates of the 20th Century

http://www.kava.fi/esitykset/aluesarjat/turku-kevat-2011 (sivua ei löydy)

Juho Nurmi

Toimituksen huomioita: