Missä olemme, minne menemme? – Kommodorin lokikirjasta

Akateeminen purjehdusseura on purjehtinut myötätuulessa jo neljä purjehduskautta. Sen jäsenmäärä on kasvanut huomattavasti ja toiminta laajentunut alkuaikojen satunnaisista kesäpurjehduksista mittaviin eskaadereihin, joihin osallistuu jo kymmeniä purjehtijoita ja useita aluksia.

Toiminta on vireää ja sitä alkaa olla jo vuoden jokaisena kuukautena, myös purjehduskauden ulkopuolella. Akateeminen purjehdusseura järjestää talviaikana leijanlennätystä, kursseja sekä luentoja, joista on paljon hyötyä myös varsinaisena purjehduskautena. Vaikka toiminta on hyvässä käynnissä, tulee seuraa myös kehittää. Tulevana vuotena edessä onkin suuria projekteja, jotka saattavat seuran toiminnan uudelle tasolle. Jokaisen panosta tarvitaan näihin ponnistuksiin.

Akateeminen purjehdusseura ei ole perinteinen TYY:n alayhdistys, vaan siihen ovat tervetulleet niin opiskelijat, jatko-opiskelijat kuin yliopiston henkilökunta. Meillä ei ole tiloja kampuksella ja toimintamme painopiste nojautuu Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi kesään, jolloin yliopisto-opiskelijat rientävät valtiovallan toivomuksesta kesätöihin. Tästä syystä seuralla täytyy olla jokin yhdistävä tekijä pelkän toiminta-ajatuksen tukena.

Tulevana vuonna Akateeminen purjehdusseura tulee aloittamaan koulutusalushankkeen, joka tulevaisuudessa yhdistää seuran jäseniä enemmän kuin pelkkä alayhdistyksen toimistolla nautittu kahvikuppi. Purjehdusretket koulutusaluksen kannella niin auringossa kuin myrskyssäkin tullaan muistamaan vielä vanhoilla päivillä, kahvihetkiä yhtään väheksymättä.

Toisena merkittävänä hankkeena tulee olemaan pursiseuralippu, joka yhdistää Akateemisen purjehdusseuran ja sen jäsenet vuosisataiseen perinteeseen, jonka maamme toisiksi vanhin pursiseura Nylänska Jaktklubben aloitti vuonna 1861. Lipun viimeistely on käynnissä ja onkin mahdollista, että seuran purjehduskausi alkaa Vapun päivänä oman lipun naulauksella.

Hankkeet ja muut koitokset eivät saa kaikesta huolimatta mahtavuudessaan muuttaa sitä tosiasiaa, että purjehdusseuramme toiminnan on tulevaisuudessakin oltava ennen kaikkea hauskaa ja byrokratiavapaata. Uskon, että näin tapahtuu.

Kiitoksia kaikille hienosta purjehduskaudesta 2011. Odotan innolla vuotta 2012 ja sen tuomia hienoja kokemuksia.

Akateemisen purjehduseuran Kommodori

Lauri Kaira