Prometheus ry

Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen ainejärjestö

Page 10 of 56

Kutsu syyskokoukseen 29.11.

Hei sinä Prometheuksen jäsen,

tervetuloa käyttämään ääntäsi yhdistyksen syyskokoukseen Sirkkalan aulaan tiistaina 29.11. klo 18.

Syyskokous on ainejärjestön toiminnan kannalta merkittävä tapahtuma: siellä hyväksytään seuraavaa vuotta ohjaavat toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valitaan yhdistyksen hallitus ja Ekho-lehden toimituskunta kaudelle 2017. Olit sitten uusi innokas hallitustoimija, vanha konkari tahi muuten vain ainejärjestötoiminnasta kiinnostunut utelias, saavu toki paikalle!

Ehdotukset toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi ovat liitteinä:
Ehdotus toimintasuunnitelmaksi 2017
Ehdotus talousarvioksi 2017

Lisätietoja hallitustoiminnasta voit kysellä puheenjohtajalta osoitteesta suhehi at utu piste fi.

Lämpimästi tervetuloa!

Vuoden 2016 hallituksen puolesta,
Suvi Hirvonen, puheenjohtaja

Syyskokouksen esityslista on seuraava:

ESITYSLISTA
PROMETHEUS RY SYYSKOKOUS
29.11.2016 SIRKKALAN AULASSA

1§ Kokouksen avaus
2§ Kokouksen järjestäytyminen: puheenjohtajan, sihteerin, pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta
3§ Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
4§ Esityslistan hyväksyminen
5§ Vuoden 2017 toimintasuunnitelman ja talousarvion vahvistaminen
6§ Jäsenmaksun ja ainaisjäsenmaksun suuruuden vahvistaminen
7§ Vuoden 2017 hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan, sihteerin, rahastonhoitajan ja muiden hallituksen jäsenten valinta
8§ Toiminnantarkastajien ja varatoiminnantarkastajien valinta
9§ Yhdistyksen Ekho-julkaisun päätoimituksen valinta
10§ Muut mahdolliset asiat
11§ Kokouksen päättäminen

Kirsi Alanivan haastattelu – Naiseudesta, luonnosta ja kirjoittamisesta

kirsi_alaniva_mv-3254

NAISEUDESTA, LUONNOSTA JA KIRJOITTAMISESTA

Yleisen kirjallisuustieteen opiskelija Kirsi Alaniva voitti syksyllä 2015 Turun yliopiston ja Savukeitaan järjestämän käsikirjoituskilpailun. Hänen romaaninsa Villa Vietin linnut ilmestyi Savukeitaan kustantamana keväällä 2016. Romaani kertoo monen sukupolven naisista vanhassa kartanossa keskellä saarta, jolla luonnonvoimat jylläävät. Ekho pääsi tekemään sähköpostihaastattelun esikoiskirjailijasta.

 

Millainen prosessi kirjan kirjoittaminen oli?

Hyvin intuitiivinen ja vaistonvarainen. Kirjoitin pitkään niin, etten tiennyt mitä tarinassa tulee tapahtumaan. Heittäydyin tekstin vietäväksi ja annoin henkilöhahmojen syntyä paperilla, kuljettaa juonta eteenpäin. Prosessia voi tietyllä tavalla kuvata myös fyysiseksi, sillä eläydyn voimakkaasti kirjoittamieni henkilöiden kohtaloihin. Välillä hikoilin ja välillä itkin, käsikirjoitus oli kuin rinnakkainen todellisuus, johon upposin kirjoittaessani.

 

Miten idea ja tarina syntyivät?

Tarina syntyi vähitellen, yksittäisistä ajatuksista ja kuvista. Esimerkiksi Marthan hahmo syntyi jo luovan kirjoittamisen aineopintojen pääsykokeissa. Kirjoitin henkilökuvaa kuvitteellisesta feministikirjailijasta, ja jostain tajuntani syövereistä putkahti Martha murisemaan ullakon nurkalle. Hahmo jäi kummittelemaan mieleeni ja päätyi lopulta romaaniin, koska halusin tietää kuka hän on ja millainen tarina hänellä olisi mahdollisesti kerrottavanaan.

Ensimmäisen vuoden kirjoitin kohtauksia sieltä ja täältä, toisen vuoden keskityin enemmän rakenteeseen ja kokonaisuuteen. Ammensin vaikutteita kaikkialta: kirjallisuudesta, elokuvista, valokuvista ja ympäröivästä luonnosta. Virittäytyessäni juuri synnyttäneen Mildan nahkoihin katselin muun muassa englantilaisen valokuvaajan Jenny Lewisin kuvia teoksesta Mothers and their newborn babies ja yritin kuvitella, millaisia petoja kuvien naisista kuoriutuisi, jos joku riistäisi vastasyntyneen heidän rinnoiltaan. Ellien ja Ilsen suhteeseen sain puolestaan vaikutteita Maysles-veljesten elokuvasta Grey Gardensjoka kuvaa vanhassa kartanossa asuvien äidin ja tyttären elämää. Kirjoitusprosessin aikana tuntui siltä, että kaikki ympärillä oleva liittyi tavalla tai toisella työn alla olevaan tekstiin.

 

Kirjasi rehevästä ja maagisesta kirjoitustavasta tulee mieleen eteläamerikkalainen maaginen realismi. Onko sinulla jotain kirjallisia esikuvia? Minkälaisia kirjoja itse luet?

Maaginen realismi tarttui tekstiini varmaan jo vuonna 2003, jolloin opiskelin vuoden Chilessä. Sen jälkeen olen opinnoissani keskittynyt latinalaisen Amerikan kirjallisuuteen ja imenyt lisää vaikutteita. Luen pääasiallisesti maailmankirjallisuutta, ja heikot kohtani löytyvät nykykirjallisuudesta ja kotimaisesta kirjallisuudesta. Olen tosin viime aikoina yrittänyt paikata sivistystäni etenkin kotimaisen kirjallisuuden osalta. Ihailen suunnattomasti islantilaista Vigdís Grimsdóttiria, jonka lyyrinen proosa räjäytti tajuntani kymmenisen vuotta sitten. Vaivun jokaisen lukemani kirjan jälkeen aina jonkinlaiseen Vigdís Grimsdóttir -psykoosiin. Nautin kirjallisuudesta, joka hämärtää rajat toden ja kuvitelman välillä, arkirealistinen fiktio saa minut puolestaan vain haukottelemaan.

 

Kirjassa keskeiset henkilöt ovat naisia. Vaikka monet heistä kokevat väkivaltaa tai alistamista miehiltä, naiset kuvataan rohkeina, ruumiillisina ja riemukkaina. Halusitko tarkoituksella kirjoittaa juuri naiseudesta?

Kyllä. Raskaaksi tulemiseni jälkeen pohdin paljon naisen ruumiillisuuteen ja seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä. Äidiksi tuleminen oli elämäni alkukantaisin ja eläimellisin kokemus, ja lähdin hahmottelemaan kirjani naisia nimenomaan tähän kokemukseen liittyvien kysymysten kautta. Halusin myös kirjoittaessani kiinnittää huomiota siihen, että uhriutumisen ja passiivisuuden sijaan kirjani naiset olisivat olosuhteista riippumatta itsenäisiä ja voimakkaita hahmoja. Myös naisen halu on taiteessa edelleen jonkinlainen tabu, jonka halusin räjäyttää kappaleiksi. Oli myös virkistävää antaa miehille kerrankin pelkkä statistin rooli.

 

Kirjassasi luonnossa tapahtuu usein mullistuksia samalla kun ihmisille tapahtuu jotain järkyttävää. Minkälainen on oma suhteesi luontoon, ja miten luonto on vaikuttanut kirjoittamiseesi? 

Asuin kuusi vuotta Turussa Ruissalon saarella. Vaikka saarelta on vain viisi kilometriä keskustaan, on henkinen etäisyys kaupunkiin paljon pidempi. Kesällä ukkonen katkoi aina sähköt, ja talvella hautauduimme lumikinosten keskelle. Luonto oli jatkuvasti läsnä arjessani. Asunnossamme ei ollut suihkua, ja pesulle päästäkseen piti kantaa sadevettä saunalle ja lämmittää se puilla. Keittiön nurkista puski hiiriä ja kuoriaisia, keväällä äänimaailman kyllästivät saaren linnut, ja kesäisin pihalla loikkivat metsäkauriit, jänikset ja ketut. Luonto ikään kuin lävisti tajuntani ja tihkui sitten kirjoitusprosessin kautta tekstiin. Asun nykyään keskustassa, mutta saari elää minussa edelleen fyysisenä kokemuksena. Pystyisin yhä pyöräilemään vanhaan kotiini vaikka silmät kiinni, niin tutuiksi kotimatkan mutkat ja kumpareet tulivat kuuden vuoden aikana.

 

Mikä oli vaikeinta kirjan kirjoittamisessa?

Sanoisin, että alussa haastavinta oli naisen seksuaalisuudesta kirjoittaminen. Kulttuurimme on niin läpeensä miehisen katseen kyllästämä, että ajauduin jatkuvasti kirjoittamaan tekstiä tavalla tai toisella heteroseksuaalisen miehen näkökulmasta. Jouduin tekemään töitä, että pääsin viimein irtaantumaan tuosta näkökulmasta. Kuvatessani Ellien heräävää seksuaalisuutta halusin kiinnittää huomiota nimenomaan fyysisiin ja biologisiin lähtökohtiin ja kuvata ruumiissa tapahtuvia muutoksia eräänlaisena hallitsemattomana luonnonvoimana. Miehen seksuaalisuuttahan kuvataan usein primitiivisenä ja aktiivisena voimana, kun taas naisen seksuaalisuus on jotain hallittua ja mystistä, kulttuuriin sidoksissa olevaa energiaa. Halusin rikkoa tämän asetelman. Marthan ja Britan kokemuksissa halusin puolestaan korostaa naisen seksuaalisuutta eräänlaisena autonomisena alueena, jossa miehisellä halulla ei ole mitään sijaa.

Vaikeaa oli puolestaan keskittyä taustatyön tekemiseen. Kirjoittamisen vimma oli niin valtava, etten olisi millään malttanut pysähtyä ja tarttua tietokirjallisuuteen. Ideaalitilanteessa tietäisin aiheestani kaiken tarvittavan ja voisin vain keskittyä kieleen.

 

Koetko, että yleisen kirjallisuustieteen opinnot ovat vaikuttaneet kirjoittamiseesi?
Yleisen kirjallisuustieteen opinnot tarjosivat välineet tekstin taustalla vaikuttavien ajatusten löytämiseen. Kirjoitin kandini kolumbialaisen Laura Restrepon teoksesta Houre, ja käsittelin tutkimuksessani paljon muistin ja todellisuuden välistä suhdetta. Lukemani teoriat vaikuttivat varmasti esikoisromaanini teemojen syntymiseen. En voi myöskään vähätellä opintojen aikana lukemani kirjallisuuden merkitystä: tuskin olisin ilman opintoja tullut lukeneeksi yhtä paljon ja laajasti erilaista kirjallisuutta.

 

Entä luovan kirjoittamisen opinnot?
Luovan kirjoittamisen opintojen aikana löysin oman ääneni kirjoittajana. Perusopintojen päätteeksi kuvasin itseäni eräänlaiseksi maatuska-nukeksi, jonka sisälle erilaiset kirjoittaja-identiteetit ovat kerrostuneet päällekkäin. Aineopintojen aikana nuo kerrostumat sulautuivat viimein yhteen ja pystyin hyödyntämään niitä kaikkia samanaikaisesti kirjoittaessani.

 

Onko sinulla jotain terveisiä Ekhon lukijoille tai kirjan kirjoittamisesta haaveileville kirjallisuudenopiskelijoille?

Etsikää omat vahvuutenne kirjoittajina, ja tulkaa parhaiksi siinä missä jo olette hyviä.

Kysymykset: Rosa Aphalo

Haastattelu on julkaistu aiemmin Ekhon numerossa 1/2016.

 

Hallituksen kokous 24.10. Proffassa

Periodivapaa lähestyy loppuaan ja ensimmäisen periodin tentit lienee tentitty. Syyslukukauden jälkimmäinen puolikas onkin hyvä aloittaa Promen kokouksella maanantaina 24.10. Tapaamme klo 19 Proffassa. Asialista alla. Tervetuloa!

ASIALISTA
1) Kokouksen avaaminen
2) Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
3) Asialistan hyväksyminen
4) Ilmoitusasiat
5) Edellisen kokouksen pöytäkirjan hyväksyminen
6) Mökkireissu
7) Syyskokous
8) Hallitushaalinta
9) Kulttuuritoiminta
10) Yhteistoiminta Muusan kanssa
11) Myyjäiset
12) Talousasiat
13) Muut ja tulevat asiat
14) Seuraava kokous
15) Kokouksen päättäminen

Terveisiä Clujista/Kolozsvárista,
Suvi, pj

Yhdistyksen ylimääräinen kokous

Hei!

Kutsun Prometheus ry:n jäsenet osallistumaan yhdistyksen ylimääräiseen kokoukseen keskiviikkona 12.10. klo 18.00 Sirkkalan aulaan. Yhdistyksen kokous järjestetään hallituksen täydentämiseksi. Kokouksessa valitaan hallitukseen uusi vapaa-ajanvastaava, toinen juhlavastaava sekä mahdollisesti yksi tai useampi varajäsen. Asialista on viestin lopussa.

Kokouksessa on tarjolla teetä, kahvia ja pientä suuhunpantavaa. Lämpimästi tervetuloa!

Vuoden 2016 hallituksen puolesta,
Suvi Hirvonen
pj kaudella 2016

***

Yhdistyksen ylimääräisen kokouksen asialista:

  1. Kokouksen avaaminen
  2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin, pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden valinta
  3. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
  4. Uusien hallituksen jäsenten valinta
  5. Muut kokouskutsussa mainitut asiat
  6. Kokouksen päättäminen

Doodle-kysely kirjallisuussalongin ajankohdasta

Tänä syksynä starttaavat Promen uudet kirjallisuussalongit, joille nyt etsitään mahdollisimman monelle sopivaa ajankohtaa. Käy linkin kautta ruksimassa doodle-kyselystä ne ajankohdat, jotka sopisivat sinun lukujärjestykseesi kaikkein parhaiten. Kysely on avoinna perjantai-iltaan saakka.

http://doodle.com/poll/rb42uhnren7482xb

 

Kirjallisuussalongeissa keskustellaan yhdessä etukäteen sovituista kaunokirjallisista teoksista, kuten kirjapakettien sisällöistä. Salonkeja järjestetään syksyn aikana kerran kuussa. Mukaan voit tulla myös vain kuuntelemaan muiden keskustelua tai hörppimään teetä mukavassa seurassa.

« Older posts Newer posts »

© 2025 Prometheus ry

Theme by Anders NorenUp ↑