1. Heinonen, Yrjö (toim.) Taide, kokemus ja maailma

Tekijyyden käsite taiteiden tutkimuksessa.

2. Aineistotehtävä

Mainokseksi tehty audiovisuaalinen tuotos tyytyy harvoin pelkästään esittämään sitä palvelua tai tuotetta, josta mainoksessa on kyse. Sen sijaan mainos rakentaa joukon mielikuvia mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta sekä pyrkii liikuttamaan ja vakuuttamaan katsojaa. Koetilaisuudessa esitetään kaksi mainosfilmiä:

 1. Suomalaisen Aarre-lehden mainoselokuva vuodelta 2013, jossa musiikkina soi Gjallarhorn-yhtyeen Suvetar-kappaleen (2000) kaksi ensimmäistä säkeistöä

2. Ruotsalaisen Barncancerfondenin mainoselokuva vuodelta 2014, jonka musiikin on mainosta varten säveltänyt Björn Baummann.

Kirjoita essee, jossa analysoit mainosten tapaa käyttää erilaisia visuaalisia ja musiikillisia ilmaisukeinoja. Otsikoi essee. Voit kytkeä tarkastelua soveltuvin osin myös valintakoekirjassa käsiteltyihin teemoihin.

Suvetar-kappaleen kahden ensimmäisen säkeistön sanat:

Suvetar hyvä emäntä
nouse harja katsomahan
viitimä emännän vilja
kun ei tuskihin tulisi

Manutar maan emäntä
nostele oras okinen
kannon karvanen ylennä
kun ei tuskihin tulisi